Pedagógusminősítés- új útmutató bölcsődevezető/intézményvezető esetében.
Pedagógusminősítés
A pedagógusminősítés egy olyan hivatalos eljárás, amelynek egyik célja a pedagógusok
szakmai fejlődésének támogatása. Nem csupán egy adminisztratív jellegű kötelezettség,
hanem egy komplex folyamat, amely több fontos célt is szolgál.
A minősítési eljárás elvárja a pedagógusoktól, hogy átfogóan értékeljék saját munkájukat.
A portfólió összeállítása során újra gondolják a szakmai életútjukat, pedagógiai gyakorlatukat.
Ez az önreflexiós folyamat hozzájárul a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődéséhez, segít
azonosítani az erősségeket és a fejlesztendő területeket. A minősítési eljárásban való részvétel
tehát egy fejlődési lehetőség is.
A bölcsődei ellátás területén új útmutató készült, amely munkakörönként tartalmazza a
kötelező illetve a szabadon választott dokumentumok körét. Iránymutatást ad a
minősítési eljárás lefolytatásához.
Az új kiegészítő útmutató valamint a hozzá kapcsolódó Dokumentumminták/sablonok az
Oktatási Hivatal honlapja mellett megtalálhatóak a
https://fokit.hu/tanugy-jog/szuloknek Letölthető anyagok/Dokumentumok illetve a
https://magyarbolcsodek.hu/hu/szakmai-anyagok/modszertani-kiadvanyok/ menüpontban.
Bölcsődevezető/intézményvezető esetében:
Mindenkinek kötelező feltölteni:
Eredetiségnyilatkozat, intézményi környezet, szakmai életút, önéletrajz
Kötelező alapdokumentum (5 db)
Éves munkaterv
Munkatervi beszámoló
Intézmény szakmai programjának a bemutatása
Dolgozói elégedettség feltérképezése
Szerepvállalás a családokkal való kapcsolattartásban
Mindegyik dokumentumhoz REFLEXIÓ feltöltése szükséges külön file-ban.
Szabadon választható dokumentumok (3 db)
Digitális eszközök jelenléte a bölcsődevezető munkájában.
Dolgozók szakmai fejlődésének a támogatása és biztosítása.
Ellenőrzési feladatok a vezető munkájában.
Bölcsődei dajka tevékenységének a megfigyelése.
Bölcsődevezető szerepe a családokkal való kapcsolat kialakításában.
Önképzés - továbbképzés jelentősége a vezetői munkában, nem szükséges külön
Reflexió
Bölcsődevezető szerepe a környezeti fenntarthatóságra nevelésben.
A bölcsődevezető intézményen kívüli kapcsolatrendszere.
A minősítési eljárásban jelentős változás, hogy a vezetői feladatellátáshoz lett igazítva az
eljárásrend.
Munkakörök szerint
Reflektív értékelő interjú-tevékenységlátogatás
Többcélú közös igazgatású (integrált) intézmény :1 csoportos bölcsőde
kisgyermeknevelői munka mellett vezetői óra heti 2 óra (tevékenységlátogatás)
Többcélú közös igazgatású (integrált) intézmény: 2 csoportos bölcsőde
kisgyermeknevelői munka mellett vezetői óra heti 4 óra (tevékenységlátogatás)
Mini bölcsőde kisgyermeknevelői munka mellett, vezetői óra heti 1 órában
(tevékenységlátogatás)
Önálló mini bölcsőde napi 8 óra - gyermekcsoportban eseti helyettesítéssel
(reflektív értékelő interjú)
Többcélú óvoda-bölcsőde vagy többcélú, közös igazgatású intézmény önálló
szervezeti és szakmai egysége szervezeti formában 3 vagy annál több csoport esetén
napi 8 vezetői óra (reflektív értékelő interjú)
Önálló bölcsőde vezető feladat – napi 8 óra vezető-helyettes – napi 8 óra (eseti
helyettesítés gyermekcsoportban) (reflektív értékelő interjú)
Egyesített bölcsőde, vagy bölcsődei igazgatóság, intézményvezető – napi 8 óra
intézményvezető-helyettes – napi 8 óra (reflektív értékelő interjú)
A tevékenységlátogatás azt jelenti, hogy a Pedagógusnak 2 tevékenységtervvel kell készülnie
a látogatás napjára.
A reflektív értékelő interjú esetén pedig 2 írásos dokumentumot kell elkészítenie, amelyből
a szakos szakértő választja ki az interjú tárgyát.
Bölcsődevezető tevékenységére irányuló látogatás és a reflektív értékelő interjú
Az interjú lefolytatásának alapszabályai
Az interjú lefolytatására a portfólió védését megelőzően kerül sor.
interjú nyugodt felvételére alkalmas, külön helyiség biztosítása.
Az interjú javasolt időtartama:
az interjú felvétele: minimum 60, maximum 90 perc
felkészülés az interjú elemzésére (pedagógus, szakos szakértő): 20-30 perc
az interjú elemzése: minimum 40, maximum 60 perc. Az interjú felvételét és
értékelését a szakos szakértő vezeti.
Dokumentumai:
A látogatás napja előtt 10 nappal a pedagógus elküldi az általa választott 2 db
szakmai munka ellenőrzési tevékenységét bemutató tapasztalatait rögzítő dokumentum
csomag. A szakos szakértő 5 nappal a védés előtt visszajelez, hogy a küldött
dokumentum közül melyik képezi az interjú alapját.