Autisztikus jegyekkel rendelkező gyermekek megsegítése, fejlesztése
Autisztikus jegyeket mutató gyermekek és szüleik segítése, konzultáció, tanácsadás
- a gyermek 2-től 10 éves koráig,
- a konzultációs lehetőség azoknak szól, akik úgy érzik, hogy gyermekük az autisztikus spektrum jellemzőivel él megfigyeléseik és/ vagy a gyermek pedagógusának észrevétele alapján,
- ha felmerült Önben a kivizsgálás lehetősége vagy a kivizsgálás folyamatban van, és addig is szívesen osztaná meg gondolatait, nehézségeit egy szakemberrel.
- A megsegítés a család aktuális kérdéseire, nehézségeire, a szociális és kommunikációs területekre irányul!
Az autizmus képe rendkívül változatos!
Intenzíven kutatott terület, tartalmas szakirodalommal.
Az állapotot multidimenzionális spektrumként értelmezik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az életkor, az intelligenciaszint, a beszéd, a beszédértés szintje, a személyiség, és a környezeti hatások mind-mind eltérő állapotokat idézhetnek elő.
Eltérő súlyosságú zavar figyelhető meg a társas kapcsolatokban, a kommunikációban, több kisgyermek esetében a beszéd megjelenése késik, vagy teljesen hiányzik. Furcsaság figyelhető meg az érdeklődés, aktivitás, játék terén, merevség, rugalmatlanság a gondolkodásban, tanulásban, mindennapi alkalmazkodásban, mozgásban, érzékelés, észlelés terén. Az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek nehézségeit főként a szociális, kognitív és kommunikációs készségek fejlődésének zavara idézi elő, mely az egész személyiség fejlődésére kihat.
Az autizmus nem betegség!
A fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődési állapottól.
Jellemzői, (melyek egyébként minden gyermek fejlődése során előfordulhatnak) más eltérésre is utalhatnak, de autizmus esetén markánsabban, hosszabb időn át fennmaradnak. Fontos, hogy a diagnózis felállítását csak gyermekpszichiáter szakember végezheti!
Pár jellemző, mely autizmusra is utalhat:
- beszéd fejlődésének zavara, (pl: nem vagy rosszul beszél, nem érti, félreérti a hallottakat, ismétli, amit hall, korlátozottan vagy furcsán használ arckifejezéseket, gesztusokat)
- szűk körű érdeklődés,
- beszűkült játéktevékenység, játékok nem rendeltetésszerű használata,
- sztereotíp mozgásos tünetek, (pl: röpködés, grimasz, lábujjhegyezés, ujjgyűrögetés…)
- szenzoros viselkedés furcsaságai, (pl: étkezés, szaglás, vizuális ingerkeresés vagy elkerülés…)
- szociális kapcsolatteremtés és kommunikáció nehézségei, furcsaságai, (nem teremt, kezdeményez kapcsolatot, vagy túlzottan, erőszakosan teremt kapcsolatot, rövid ideig vesz fel szemkontaktust…)
- társakat figyelmen kívül hagyja, átgázol rajtuk,
- fél vagy agresszív, idegenekkel gátlástalanul elfogadó vagy indokolatlanul kedves,
- veszélyeket nem ismeri fel,
- ragaszkodik az azonossághoz, (pl: útvonal, sorrend, ruhanemű, étel, ital, személyek)
- leválaszthatatlan anyáról,
- fusztráció, félelem kapcsán düh-szorongási roham,
- jobb képességű gyermekeknél sztereotíp, szűk körű érdeklődés nem a szenzoros ingerekre. (pl: térképek, rendszámok, járművek iránt)
Az autizmus spektrumzavar, ennél fogva nagyon széles skálán mozoghatnak a jellemzők. Sokféle megjelenési forma, sokféle tünet lehet, mely egész életen át tartó állapotot okoz. (Később belesimulhat a környezetébe, de „átlagos” nem lesz.)