Intenzíven kutatott terület, tartalmas szakirodalommal.
Az állapotot multidimenzionális spektrumként értelmezik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az életkor, az intelligenciaszint, a beszéd, a beszédértés szintje, a személyiség, és a környezeti hatások mind-mind eltérő állapotokat idézhetnek elő.
Eltérő súlyosságú zavar figyelhető meg a társas kapcsolatokban, a kommunikációban, több kisgyermek esetében a beszéd megjelenése késik, vagy teljesen hiányzik. Furcsaság figyelhető meg az érdeklődés, aktivitás, játék terén, merevség, rugalmatlanság a gondolkodásban, tanulásban, mindennapi alkalmazkodásban, mozgásban, érzékelés, észlelés terén. Az autizmus spektrumzavarral élő gyermekek nehézségeit főként a szociális, kognitív és kommunikációs készségek fejlődésének zavara idézi elő, mely az egész személyiség fejlődésére kihat.
Az autizmus nem betegség!
A fejlődés olyan zavara, amely minőségben és mennyiségben is eltér a normál fejlődési állapottól.
Jellemzői, (melyek egyébként minden gyermek fejlődése során előfordulhatnak) más eltérésre is utalhatnak, de autizmus esetén markánsabban, hosszabb időn át fennmaradnak. Fontos, hogy a diagnózis felállítását csak gyermekpszichiáter szakember végezheti!
Pár jellemző, mely autizmusra is utalhat:
Az autizmus spektrumzavar, ennél fogva nagyon széles skálán mozoghatnak a jellemzők. Sokféle megjelenési forma, sokféle tünet lehet, mely egész életen át tartó állapotot okoz. (Később belesimulhat a környezetébe, de „átlagos” nem lesz.)