Gyógypedagógiai, logopédiai, szurdopedagógiai tanácsadás
A szurdopedagógia latin-görög eredetű szó, a hallássérültekkel foglalkozó gyógypedagógiai területet jelenti.
Ki is a szurdopedagógus?
A szurdopedagógus hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus, aki hallássérült (nagyothalló és siket) gyermekek és felnőttek diagnosztikai és terápiás ellátásával foglalkozik.
A hallássérültek nevelési folyamata azon gyógypedagógiai eljárások összessége, aminek segítségével a hallássérülés következményeit csökkentve az egész személyiségre hat. Magában foglalja a prevenció, tanácsadás, korai ellátás, az integrált és szegregált gyógypedagógiai habilitáció és rehabiliáció valamint utógondozás tevékenységeit.
Mikor érdemes szurdopedagógushoz fordulni?
1. Ha hallássérült a csecsemő, kisgyermek
- Ha születés utáni a kötelező hallásszűrés hallássérülésre utal
- Ha hallókészülékes vagy cohleáris implantáción átesett nagyothalló vagy siket a gyermek
2. Ha a szülő a hallássérülés gyanújeleit tapasztalja
- a csecsemő nem vagy kevésbé reagál a hangokra, zajokra
- a csecsemő keveset gagyog, hangadása monoton sivár.
- a kisded a szájra, arcra fókuszál.
- a csecsemő beszédprodukciója hangos és/vagy nazális és/vagy fejhangos.
- a kisgyermek (egy évesen) nem használ hangutánzó szavakat
- a kisgyermek beszédészlelése, beszédértése gátolt, nem érti az egy elemű utasításokat
- a kisgyermek sokat echolál, visszakérdez (Mi? Tessék?)
- nyelvi késés tapasztalható (2 évesen 50 szavas szókinccsel rendelkezik)
- beszédprodukciója agrammatikus, diszgrammatikus
- éneklés, mondóka, mesekönyv nézegetése nem köti le a figyelmét
Ki is az a logopédus?
A logopédus olyan gyógypedagógus, aki a beszéd-, a hang-, és a nyelvi zavarban szenvedő gyermekek (és felnőttek) diagnosztikai és terápiás ellátásával, az írott és a beszélt nyelv megértési és produkciós (fejlődési és szerzett) zavaraival foglalkozik.
A logopédiai folyamat az egész személyiséget érintő pedagógiai jellegű gyógypedagógiai nevelés.
Tevékenységének része a prevenció, a tanácsadás, a korai ellátás, a kezelés és az utógondozás.
Mikor érdemes logopédushoz fordulni a szülőknek?
Ha eltérő gyermeke beszédfejlődése:
- a csecsemő gagyogása sivár, monoton
- a kisgyermek (egy évesen) nem használ hangutánzó szavakat
- nyelvi késés tapasztalható (2 éves korban nincs 50 aktív szava, nincsenek két szavas mondatai)
- a kisgyermek beszédészlelése, beszédértése gátolt, nem érti az egy elemű utasításokat
- a kisgyermek sokat echolál, visszakérdez (Mi? Tessék?)
- szókincse lassan bővül vagy leépül
- beszédprodukciója kétéves kora után agrammatikus
- beszédprodukciója halandzsa-szerű
- beszéde nehezen érthető
- nem figyel a beszélőre, beszédkésztetése csekély, nem kezdeményez kommunikációt
- nem érdekli az éneklés, mesélés, mondókázás
- óvodás korban sok hangot cserél, kihagy vagy torzan képez, mondatai diszgrammatikusan szerkesztettek
- iskolás korában olvasási-, helyesírási-, számolási-, nehézségei vannak
Felhasznált szakirodalom: Gyógypedagógiai lexikon Budapest, 2001.Szerkesztő: Mesterházi Zsuzsa
Logopédiai-szurdopedagógiai-gyógypedagógiai Online Tanácsadás(0-6 éves korig)
Gyermeke beszédfejlődése megkésett?
Két éves és még nem beszél?
Beszédprodukciója elmarad az életkora alapján várható szinttől?
Beszédértési nehézségei vannak?
Gyermeke hallássérült?
Nehezen tud a gyermekkel kapcsolatot teremteni?
Máshogyan viselkedik a kisgyermek, mint kortársai?
A játékokat nem a funkciójuknak megfelelően használja?
Nem tudja szükség lenne-e kivizsgálásra?
Bizonytalan abban, hogy milyen szakemberekhez fordulhat kérdéseivel?
Ha ilyen és ezekhez hasonló kérdések foglalkoztatják, keressen minket bizalommal és segítünk!
Online tanácsadás keretén belül segítek feltárni a problémát, az anamanézis felvételével valószínűsíteni, hogy eltérő avagy normál fejlődési menetű a kisgyermek.
Segítek mérlegelni, hogy szükséges-e további gyógypedagógiai-konduktív pedagógiai- pszichológiai tanácsadás, kivizsgálás avagy szakorvosi vizsgálat.