Pedagógusminősítés 2026.

Változás az Útmutatóban (nyolcadik módosított változat) - egy kis segítség a 2026. évi  minősítésekhez óvodapedagógusoknak.

 

Portfólióba feltöltendő:

1.A kötelező alapdokumentumok tartalmukban és összefüggéseikben egységet alkotnak.

- csoportprofil, legfeljebb 2 csoportprofil; 

− a csoportprofilhoz illeszkedő, adott csoportra vonatkozó, pedagógusok által meghatározott időszakra szóló (javasolt a féléves időszak) nevelési terv;

 − a csoportprofil(ok)hoz kapcsolódó tematikus terv(ek) (legalább 4 egybefüggő hetet átfogó időszak); 

− a tematikus tervhez/tervekhez kapcsolódó 4 tevékenység-/foglalkozásterv (Tanköteles korú gyermekek esetében legalább 1 db tevékenység-/foglalkozásterv a tanköteles korú gyermekekkel megvalósított iskola-előkészítő  fejlesztő tevékenység); 

hospitálási napló; 

esetleírás.

A többi feltöltendő dokumentum szabadon választott dokumentum, amelyből legalább kettőt, de legfeljebb ötöt kell benyújtani.

A dokumentumokhoz kötelező reflexiót is készíteni, kivéve: csoportprofil, nevelési terv, esetleírás.

Amennyiben a heterogén csoportban van tanköteles korú gyermek vagy a csoport egésze homogén, akkor a tematikus tervben, valamint az iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység/foglalkozás tervében az iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó differenciálás formáit is szükséges meghatározni.

2. Az iskolai előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység, foglalkozás beillesztése a kötelező dokumentumokba

Amennyiben a portfólió feltöltött kötelező dokumentumai (csoportprofil, tematikus terv, tevékenység/foglalkozástervek) olyan csoportra vonatkoznak, ahol homogén csoportban a csoport egésze vagy heterogén csoport egy része tanköteles korú gyermek, akkor a tematikus terv, illetve a tevékenység/foglalkozástervek készítésekor figyelembe kell venni és fel kell tüntetni a tanköteles korú gyermekekre vonatkozó iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység/foglalkozás tervezésének adatait. Ilyen csoport esetében a tevékenység-/foglalkozástervek közül legalább 1 db a tanköteles korú gyermekekkel megvalósított iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység/foglalkozás kell legyen, amelynek adataiból egyértelműen (idő-, tartalomtervezés tekintetében) ki kell tűnjön az iskolai képességek fejlődését segítő tevékenység!

Az iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységek/foglalkozások időtartama - az intézmény pedagógiai programjában megfogalmazott módon, az ott meghatározott szervezeti keretekhez igazítottan - minden nap összesen 45 perc. A napi 45 perc akár több egységre és különböző tevékenységtípusra is tagolható.  A tevékenység típusát az óvodapedagógus határozza meg, a módszerek használata esetében az Óvodai nevelés országos alapprogramja Tevékenységben magvalósuló tanulás fejezetének 4. pontja az irányadó.

Iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységek/foglalkozások esetében a tervezési dokumentumokban (tematikus terv, tevékenység-/foglalkozásterv) – az alapadatokon kívül – szükséges a kitűzött fejlesztési célok differenciált feltüntetése és a téma megjelölése is.

 

A látogatás napján

3. A tevékenység/foglalkozás látogatásának menete

Megbeszélés a látogatás előtt az igazgató/ pedagógus tájékoztatója a szakértő tájékoztatója csoportnapló, benne a gyermekcsoport adott időszakra vonatkozó nevelési terve,  tematikus terv (tanulási egység) 2 db tevékenység-/ foglalkozásterv (tanköteles korú gyermekek esetén ebből 1 db iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység/foglalkozás terve)

 

4. Hogyan történik a tevékenység/foglalkozás megfigyelése?

Ha a heterogén csoportban van tanköteles korú gyermek vagy a csoport tanköteles korú gyermekek homogén csoportja, akkor a látogatás napjára tervezett két tevékenység/foglalkozás közül legalább az egyik tevékenység/foglalkozás az iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység/foglalkozás kell legyen. Ezt a tevékenységet/foglalkozást – a minősülők esélyegyenlőségének biztosítása érdekében, akár az intézményi gyakorlattól eltérően – a teljes csoporttal egy helyszínen kell megtartani. Az egyéb személyi feltételek biztosítása az intézmény pedagógiai programjának megfogalmazott szervezeti szabályok alapján történik.

 

5. Melyek a látogatás dokumentumai?

A látogatásra kijelölt két tevékenység/foglalkozás tervét és a tervezett két tevékenységet/foglalkozást magában foglaló, az adott (minimum 4 egybefüggő hetet felölelő) időszak tematikus tervét a foglalkozást megelőző megbeszélésen a pedagógus kötelezően átadja a minősítésen résztvevők számára.

A pedagógus tervezési munkájának fontos dokumentumai: a különféle nevelési és tanulási egységeket leíró tervek, például az adott időszakra szóló nevelési terv, éves tanulási ütemterv, a tematikus terv és a tevékenység-/foglalkozásterv. A nevelési terv az OviKréta alkalmazásban kötelezően bemutatandó dokumentum a szakértő számára.

 

(https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogusminosites/utmutatok_segedanyagok/utmutatok_kiegesztito_utmutatok)